AZUB

Klient
AZUB bike s.r.o
Realizace
01/2024 - 05/2024
Služby

branding a vizuální identita, marketingová strategie

Společnost AZUB se za 25 let vypracovala z garážové dílny v Uherském Brodě mezi přední výrobce lehokol na světě. Základ tohoto úspěchu spočívá v neúnavném důrazu na kvalitu, komfort, prozákaznický přístup a především inovativnost, která Azubu poskytuje náskok před konkurencí.

Koncepto, marketing a design, Azub

Zadání - cíl

S rozhodnutím optimalizovat interní procesy a oddělit výrobu lehokol od distribuce jízdních kol a doplňků, přišel i zásadní impulz pro změnu vizuálního stylu značky. Protože i náš tým miluje vítr ve vlasech, svižně ubíhající krajinu a cyklistiku na všechny způsoby, společně jsme šlápli do pedálů a nyní si můžete prohlédnout, jak to dopadlo.

Prvotním cílem redesignu bylo nejen sjednocení mnohdy se již tříštící vizuální komunikace, ale především využít tuto příležitost k celkové modernizaci loga, claimu a vymezení se vůči konkurenci i ostatním vlastním značkám, které budou souběžně vznikat.

Koncepto, marketing a design, Azub

AZUB, to je radost a spokojenost

Setkáte-li s kýmkoliv od Azubu, rychle si uvědomíte, že ten člověk nejenže ví, o čem mluví, ale také že pevně stojí za firmou, jejími výrobky i celou filozofií prostupující všemi vrstvami od kanceláře ředitele až po dílny mechaniků. Ostatně – podívejte se na profily sociálních sítí Azubu a povšimněte si, jakou komunitu značka kolem sebe sdružuje. To byste si lehokolo šli koupit rovnou taky anebo si ho aspoň chtěli vyzkoušet. No řekněte sami. Facebook Azub Recumbent
 

Poznámka: Nevíte-li, jak vlastně vypadá lehokolo, tak základním rysem jsou dvě nebo často tři kola a především jezdec jede v pololežící nebo ležící poloze. Oproti klasickým bicyklům si na lehokole užijete vyšší pohodlí při jízdě, významně snížíte odpor vzduchu a tříkolka skvěle poslouží i jako rehabilitační pomůcka nejen po úrazech nohou. Navíc se na tříkolku může posadit i to největší motovidlo, které si myslí, že z běžného kola hned sletí.
 

AZUB zkrátka dbá nejen na firemní kulturu, ale na nejvyšší příčky hodnot vetknutých do DNA značky klade důraz na spokojenost zákazníků i zaměstnanců, přičemž oceňuje úžasné příběhy, které lidé na lehokolech zažívají v každodenním životě i při dobrodružných výpravách.

Z těchto ingrediencí jsme vydefinovali dvě klíčové vlastnosti, které se proplétají napříč celou vizuální komunikací značky, a těmi jsou radost a spokojenost.

Koncepto, marketing a design, Azub

Radost z jízdy, nákupu, servisu i práce

S přihlédnutím ke skutečnosti, že většina lehokol se prodává za hranicemi ČR a mnohdy i mimo Evropu, komunikace s publiky ve všech cílových skupinách se opírá o claim „the joy of riding“, přičemž sloveso „riding“ lze nahradit řadou dalších výrazů, jako například „manufacturing“, „exploring“ či „unboxing“ podle konkrétní situace a použití.

Claim doplňuje moderní minimalistické logo v případech, kdy značka chce zdůraznit, že prostřednictvím alternativní cyklistiky usiluje o to, aby jejich klienti nacházeli radost a spokojenost v každodenním životě a v možnosti volného pohybu na kole pro všechny bez rozdílu.

Koncepto, marketing a design, Azub
Koncepto, marketing a design, Azub plakáty
Koncepto, marketing a design, Azub

Minimalistické logo

Typograficky navržené logo AZUB je tvořeno originálním geometrickým textem. Jeho charakter a konstrukce evokují nejen tvar kola samotného, ale také smyčky, které se prolínají celou vizuální identitou. Silné tahy písmen odkazují na robustní konstrukci lehokol a tříkolek, která je charakteristická svými masivními trubkami.


Jednoduchá geometrická forma loga reflektuje základní principy značky, kterými jsou technická přesnost, profesionalita a odbornost. Přímá a jednoznačná podoba loga je vyvažována hravostí a variabilitou v aplikacích vizuální identity.

Koncepto Azub vizitka

Trojlinka jako propojující prvek identity

Při redesignu loga bylo zřejmé, že budeme muset oddělit produkt od značky, tedy z loga odstranit lehokolo, ale přitom zachovat základní esenci produktu. Vzali jsme to doslova a v identitě využíváme stylizovanou stopu charakteristickou pro tříkolku. Pochopitelně i se smyčkami a obloučky, které vzniknou z nadšení z jízdy.

Trojlinka je tedy dalším prvkem propojujícím aplikace identity. Na její bázi byl navržen i piktogram jako symbol zastupující logo v odůvodněných případech.

Červenou nahradila neonová zelená

Během průzkumu konkurenčních značek jsme zjistili, že většina z nich používá červenou barvu. Té jsme se tedy chtěli v každém případě vyhnout. Při hledání stejně výrazné barvy pro nás byl vodítkem otáčivý pohyb odrazky zářící ve výpletu kola navíc s celou řadou efektů vznikajících s měnícími se otáčkami.


Odtud byl už jen krůček k výběru klíčové barvy, kterou se stala neonově zelená, dodávající značce svěží energii. Komplementární barvou je temně modrá, představující stabilitu a profesionalitu.

Koncepto, marketing a design, Azub billboard

Hravá i seriózní typografie

Za vyznačovací písmo byl zvolen moderní font Pleasure Standard, u kterého se geometrické tvary některých písmen stáčí do smyček, což jim dodává originalitu a určitou dávku ironie. Tento charakteristický rys fontu Pleasure nám výborně slouží v situacích, kdy potřebujeme vyjádřit nevšednost značky AZUB. Druhou tvář Pleasure pak ukazuje ve své formální verzi.


Doplňkovým písmem určeným zejména pro souvislé texty je font Soleil, což je bezserifová rodina písem, která vyniká svou geometrickou vyvážeností a klidem. Tam, kde jiné geometrické typy písem sklouzávají k suchému nebo nevýraznému stylu, Soleil přináší jemné náznaky skutečné osobnosti.

Koncepto, marketing a design, Azub typografie

Nová kapitola radosti a spokojenosti

Redesign značky AZUB byl náročnou výzvou, jak propojit hravost s profesionalitou a technickou dokonalost s lidským přístupem. Věříme, že nový vizuální styl nakonec nejen sjednocuje a modernizuje komunikaci značky, ale že se nám podařilo do něj otisknout i základní hodnoty značky – radost, spokojenost a inovativnost.

Během tvůrčího procesu se tým AZUBU rozhodně nevezl v háku a my jsme přesvědčeni, že má nyní skvěle našlápnuto oslovit cyklisty, kteří hledají nové i alternativní zážitky na dvou či třech kolech.

A pokud vás navíc příběh AZUBU i inspiroval, naskočte do sedla a vyražte za novým dobrodružstvím! Může na vás čekat hned za první zatáčkou.

Koncepto, marketing a design, Azub

Další projekty

Případová studie
Případová studie
Případová studie
Koncepto, reklamní agentura a grafické studio, Michael Pokorný
Pojďme vytvořit něco skvělého společně

Máte nápad a nevíte, jak jej zrelizovat? Zavolejte, napište a přijdeme na to, jak vám můžeme být užiteční.

Michael Pokorný